Végig kellett járni
mindenkinek a szamárlétrát, ez volt az egyik „igazi” egyetemem.
Beszélgetés Erős Péterrel
Dunavölgyi Péter: Budapesten a Bimbó utcában
születtél, a gyermekkorodat a Rózsadombon töltötted. Emlékszem ott laktatok a
Bimbó út 4. szám alatt, amit a kerületiek, csak a "Gróf Mailáth féle
bérházak" -ként emlegettek.
Erős Péter: Igen ott volt a szülői lakás, a Szt.
János Kórházában 1949. március 24-én, 12 óra 40 perckor születtem. Súlyomat is
feljegyezték, ez 3 kg 45 dkg volt. Mindezt a gondosan kitöltött, máig becsben
tartott, "Szemünk fénye, Őfelsége a gyermek" című albumból tudom
ilyen pontosan.
DP: Szeretném beavatni az olvasót abba, hogy én
egészen kis gyermekkorod óta szinte mindent tudtam rólad, követtem a te
és testvéred kisgyermekkori eseményeit is, apukád – dr. Erős László
- volt a körzeti orvosunk, az édesapám az Orvosegyetemen dolgozott, és
igen jó viszonyt ápoltak egymással. Egy – egy vizit, alkalmával gyakran szó
esett a családokról, a gyerekekről, azt lehet mondani, hogy a szüleink jó
barátságban is voltak egymással. Gondolom, te persze nem nagyon tudtál rólunk
semmit.
Édesapád történeteiből emlékszem, hogy a
családotok széles baráti körrel tartotta a kapcsolatot, sok művész barátja is
volt a családnak. Első perctől kezdve mondhatjuk, hogy „művész társaságba”
születtél.
EP: A találkozások történetének elejét nem
ismerem, hiszen kicsi voltam. Németh Antal lett az én keresztapám, - aki a
háború végéig a Nemzeti Színháznak volt a legendás igazgatója, és Peéri
Piri színésznő a – a felesége – a keresztanyám. Ezekben az években egy
újabb Németh Antal kultuszt látok erősödni. Egy könyvbemutatón voltam nemrégen
a Nemzeti Színházban, ott sok tanítványával találkoztam. Megpróbáltuk
felidézni, hogy kezdődhetett az ismeretségünk, valószínűnek tartjuk, a Tárogató
úton laktak a Németh Antalék, és orvosi problémával mehetetek annak idején a
Széher úti Kórházba. Apám 1944/45-től dolgozott ott, ő volt alorvosa a
kórháznak. Ott találkozhatott először apámmal, onnét indulhatott az ismeretség.
DP: A Széher úti Kórház abban az időszakban
egyházi kórházként működött még.
EP: Igen valóban egyházi kórház volt, apámnak
rengeteg betege volt a klérusból, komoly első számú egyházi vezetők, akik
általában péntekenként nálunk tarokkoztak. Nagyanyám főzte mindig a halászlét
és a túrós csuszát. Ez is szorosabbra fűzte a baráti kapcsolatokat,
ez a magyarázata annak, hogy keresztelőmre maga Grősz József érsek úr
vállalkozott.
Az ötvenes években nem volt egy életbiztosítás,
ilyen vendégeket fogadni. Miközben a titkosrendőrök pedig éhesen strázsáltak a
ház bejáratában. Főleg akkor volt nagyobb készültség, ha a szomszédaink,
Vargyas Lajos népzenekutató és családja, pont velünk egy napon Kodály Zoltánt
fogadták vacsorára. Ez egy híres ház, itt írta Heltai a Néma leventét,
van is egy emléktáblája a kapu alatt. De itt lakott egy ideig Bónyi
Adorján filmes forgatókönyv író, Bozai József neves zeneszerző és
Sára Sándor lánya is.
Az édesapám a budapesti amerikai nagykövetnek is
a magán orvosa volt, ekkor persze ez sem volt egy jó pont. Emlékszem,
hogy a Szabadság hegyen volt a rezidencia, ha szükség volt rá, küldték érte a
nagyköveti autót. Párszor én is engedélyt kaptam, hogy elkísérhessem erre a
számomra izgatottan várt útra. És bár a vizit alatt a kocsiban kellett
várakoznom, nem múlt el nap, hogy a nagyköveték ne kérdezték volna meg, hogy
itt van – e kint a Péterke, és ilyenkor mindig küldtek ki nagyon finom svájci
csokoládét.
DP: Mentek az évek, növekedtél és elérkeztünk
1956-hoz. A forralom idejét te gyermekként hogy élted meg?
EP:Ebből az időszakból már vannak
emlék-foszlányaim. Bár túl voltam már az első általánoson, van néhány dolog,
amire határozottan emlékszem, - nem úgy, hogy mesélték nekem később.
Otthon maradtunk, az erkélyről néztük, hogy a Buday László utcában jöttek
lefelé a tankok. A nagypapám levitt a Bem téri október 23-i nagygyűlésre, ahol
Bessenyei szavalt. Nagyon emlékszem később a körúton a kilőtt villamosokra. A
mai napig sajnálom, hogy nem vetettem magamnak egy Kossuth-címert, amit
mindenhol árultak a romok között. Emlékszem amikor kigyulladt a Fővárosi
Levéltár, láttam, mert a mi ötödik emeleti lakásunk erkélyéről jól
lehetett rálátni a Várra. Apám egy küldöttséggel közben kint volt
gyógyszerekért Ausztriában, a két vagy három teherautót forradalmárok kísérték.
Csak annyit tudok, hogy amikor nagyon kalandos úton visszaérkeztek és a harcok
miatt nem tudtak felmenni a Széher útra, a mi udvarunkra álltak be
éjszakára. Ott, fegyveresen őrizték a gyógyszereket és segély anyagokat.
Emlékeim szerint mi is kaptunk ebből kóstolót, amerikai sajtkonzerveket
meg csokoládét. Valószínű, hogy november 3-i éjszakai emlékem, amikor az
oroszok bejövetelekor, lementünk az óvóhelyre. Ezekben a hetekben apám egy
vöröskeresztes szalagot viselt a karján, úgy ment dolgozni. Én a
Rózsadomb étterem sarkáig kísérhettem le. Nagyon sokáig voltak még elszórt
lövöldözések zavarták a nyugalmat a Rózsadombon. Amikor azt hittük,
már mindennek vége, nagyszüleimmel felsétáltunk az Áldás utca környékére,
de amikor elkezdődött egy nagy lövöldözés, be is fejeződnek az
ötvenhatos sétáink.
DP: Térjünk vissza a művészek és apád
kapcsolatára.
EP: Apám rendszeresen kezelte a színészeket,
legtöbbször otthon fogadta őket. Többen Németh Antalon keresztül, ismerték meg
őt. De jártak hozzánk a háború előtt elismert művészek, írók is. Sokszor nálunk
jöttek össze a hírességek, így kevésbé volt feltűnő a találkozásuk a tűrt
Németh Antallal. Bessenyei Ferenccel kimondottan jó barátságban voltak a
szüleim, anyámmal egy évben és egy hónapban születtek, Váradi Hédivel
történt esküvőjükön apám volt az egyik tanú. Ott volt Aczél György is, de
nem ő volt a másik tanú, hanem Major Tamás. Emlékszem, hogy a
Körmendi Jánossal való kapcsolatra is, együtt jártak horgászni. Persze ezek
csak töredékes emlékek, mert akkor én már Sopronban tanultam.
Apámnak, gyermekkori "komája" volt az
Urbán Ernő Kossuth-díjas író, aki sok regényt írt, több dokumentumfilmje
is készült a Magyar Televízióban. Fábrytól kezdve sokan megfilmesítették az ő
írásait. Visszanézve ezeket a mozikat, ezekben is sokat szerepelt a
Bessenyei Ferenc is.
DP: Apádról, a körzetben mindenki legendákat
zengett, borzasztó lelkiismeretes orvos volt. Emlékszem arra, hogy 1974-ben
halálos betegen feküdtem otthon, - nem ő volt az ügyeletes – mégis lejött
hozzám este fél kilenc felé, és hajnali négyig ott volt nálunk, amikor is a
mentő elvitt a kórházba. Borzasztó lelkiismeretes orvosnak, embernek ismertem
én is.
Az első elemit 1955. szeptemberében kezdted, a
közeli Ady Endre utcában ma is álló, de később más-más nevet viselő, akkori
Zirzen Janka, Tanítónőképző és Gyakorló Iskolában. Ma Szent Angéla Ferences
Általános Iskola és Gimnázium a becsületes neve az iskolának.
EP: Igen Zirzen Jankában kezdtem, majd ebből
lett az Ady. Az - az érdekessége az épületnek, hogy, nemrégen a Oscar-díjas
rövid filmet, az „Énekeljünk együtt” egy külső jelenetét is ott forgatták.
A mai napig meg van ott az iskola, járok én is vissza ide nosztalgiázni.
12 évfolyamos iskola lett, a mi osztályunk, évfolyamunk volt az első, ami
átalakult gimnáziumi csoporttá. De engem 8. után elvezényeltek Sopronba. Az
osztályunkba járt a Kepes Andris, nemrégen volt az érettségi találkozó, az
ötven éves. Mivel nyolc évet én is a fiúkkal - lányokkal jártam, rám is
emlékeztek, így hát ott volt a helyem közöttük.
DP: Úgy emlékszem a történetekből, hogy te ott
találkoztál először Tordai Terivel, a későbbi nagyszerű- ma már Kossuth-díjas–
színésznővel, akivel aztán a rendszerváltás idején forgattunk is egy közös
filmet. Te pedig az első magán játékfilmet, a Szilvási regényből készült
"A Néma"-t rendezted a főszereplésével.
EP: Az ott töltött évek egyikében tartott órát
nekünk az ott pedagógiai gyakorlatát teljesítő Tordai Teri.
Később amikor dolgoztam vele, beszélgettünk erről is, de persze ő nem
emlékezett az akkori találkozásunkra.
DP: Az iskolai évek alatt elkezdtél sportolni,
vívni. A Vasaba jártál a Pasaréti útra, érdekes, hogy ugyan ekkor én is oda
jártam vívást tanulni, én párbajtőrt, nem emlékszem, hogy találkoztunk volna az
edzéseken.
EP: Azt hiszem én is párbajtőrre jártam, ez
nekem a nagyon gyermekkoromban volt, nem vagyok biztos benne, hogy
végigcsináltam nyolcadikig. Inkább talán csak
hatodikig. Emlékszem a 63-as villamossal mentem
mindig, ami ott fordult meg a János kórház előtt, aztán besétáltam, visszafelé
meg az 5-ös busszal indultam haza. Jól jött ez a vívás alapozásnak, mert aztán
Sopronban folytattam ezt a sportot. Nyári Magda,- aki a római olimpiai
tőrcsapat tagja volt, - szintén ott lakott a Bimbó 6-ban, mindig
érdeklődött, hogy megy a vívás, de én nagy eredményekről nem tudtam neki
beszámolni.
DP: Én is talán 3 évet vívtam csak a Vasaban,
mert anyukám az apácáknál járt tanítóképzőbe, és osztálytársa volt a híres
Berczeli Tibor kardvívó felesége, akiknek az ötvenes – hatvanas években volt
egy OBSI –nevű iskolája – a Santelli teremben a Nádor téren-, és átcsábított.
Aztán sérülés miatt én is abbahagytam a középiskola elején.
DP: Későbbi beszélgetéseink alatt többször emlegetted
egyik jó barátodat Ruják Lacit, aki ott lakott néhány házzal feljebb a Bimbó
úton. Ahogy mesélted apádnak orvosként már az ötvenes években volt
telefonja, és Ruják Laciéknak is. Készítettetek egy - egy zászlótartó rudat,
ahová jelzésként húztatok fel különféle lobogókat. Így spóroltatok az amúgy sem
drága telefonálás költségével. Akkoriban egy hívás hatvan fillérbe került,
függetlenül attól, hogy milyen hosszan beszéltünk. Ott, Ruják Lacinál
találkoztál először a filmnyersanyaggal.
EP: Igen, Laci nagybátyja volt a híres rendező
Hintsch György, aki több fontos munkája mellett a "Veréb is
madár" című filmmel lett igazán népszerű. Emlékszem, hogy a lakásban erre
- arra hevertek izgalmas külalakú filmes dobozok. Benne 35
milliméteres játékfilmek selejt kópiáival. Ezek különösen felkeltették az
érdeklődésemet.
Ez most éppen egy nagyon szomorú történet
következik. Többen rózsadombiak, amatőrfimeztünk is együtt
ezekben az években. Később elszakadtunk egymástól. Pont egy évvel ezelőtt
találtam egy DVD-t rajta egyik díjnyertes amatőrfilmünk
kópiájával. Elkezdtem keresni a Laciék régi házát, hogy átadjam ezt a kópiát,
de elköltöztek onnan. Kiderült, hogy meghalt a Laci. Az öccsétől értesültem
erről, ő Ruják István vitorlázó, moszkvai olimpikon, a magyar vitorlás sport
fáradhatatlan krónikása. Itt van a könyvespolcomon az első gyermekkorában
géppel írt könyve.
Lényeg, hogy mi Lacival nagyon jóban voltunk még
evezni is együtt jártunk. Az ő mamájának a testvére volt a Hintsch György.
Emlékeim szerint ő akkor még nem mint rendező dolgozott, asszisztens volt
a Filmgyárban. Elég sokat beszélgettem vele, mikor fent voltamközös
lakásukban.
Maghatározó emlékem még az is,
amikor a "Gyalog a Mennyországba" című filmet forgatták
Törőcsik Marival, Bodrogi Gyulával a II. kerületi Tanács előtt. Suli után
én rohantam ide, nézni a forgatásokat. Aztán sokkal később rögzítettem
DVD-n azokat a jeleneteket, amiket akkor forgattak. A felvétel
átcsúszik a következő helyszínre, ahol nagy meglepetésemre, keresztanyám
a Peéri Piri, egy utcán álló tömeg epizodistájaként szerepel.
Nem voltam valami jó tanuló, négyes körüli
eredményeim voltak. Ezért szüleim elkezdték keresgetni azt a szakmát, hogy
mihez nem kell sokat tanulni.
DP:Azt olvastam a még kéziratban lévő
könyvedben, hogy a nagymama az ígérte neked, ha négyes fölé javítasz
akkor kapsz tőle egy 8 mm-es filmkamerát, ami aztán így is történt.
EP: A szüleim barátaik mindegyik
filmbemutatójára kaptak tiszteletjegyeket. Egy ilyen premier után, a
legszűkebb társaságban meghívták őket egy lakásra beszélgetni, ahol ott volt a
Hildebrand István az operatőr is. Akkor még én nem kezdtem el filmezni,
inkább bábozással foglalkoztam. Ott a beszélgetés során az ötletadó, hogy
legyen a gyerek operatőr, Hildebrand volt. Mondta, ha - a gyerek
fényképezni, és érdekli a művészet - gondolják meg, milyen jó
lenne, ha a gyerekből operatőr lenne. Anyám másnap elmesélte a
beszélgetést. Valószínűleg a nagymama is ennek következtében vette meg az említett
8 mm-es Admira kamerát, a nyolcadik végén.
DP: Befejezted a nyolcadikat, és egyszer csak
elküldtek Sopronba, középiskolába. Miért? És miért éppen Sopronba?
EP: Ez egy hosszú történet. Ez úgy történt:
behívatták apámat a pártbizottságra, hogy elvárják tőle, hogy a gyerek menjen
le Sopronba. Az első testvére, aki idősebb volt nála, és hamarabb halt meg,
illetve kivégezték, mint apám megszületett. A nagybátyám egy 19-es forradalmár
volt, elmúlt rendszerben egy mártír, most meg egy elfeledett alakja a
történelmünknek! Róla volt elnevezve Sopronban egy kollégium, ezért aztán a
pártbizottságon közölték apámmal, hogy elvárják, hogy én oda menjek
középiskolába.
Nagybátyám, Entzbruder Dezső hadügyi megbízott,
volt. Egyetemistaként, 1914. október 14-én sorozták be, majd elvégeztették
vele a tiszti iskolát. 1915. július 12-én indították az orosz frontra, azaz a
keleti arcvonalra. Ott 1916-ban a Prut folyón átkelve, Csernovich
községnél esett hadifogságba. Egyes források szerint százada
megadta magát. 1917-ben belépett a Szovjetunió Kommunista Pártjába. Dezsőt a
párt kalandos úton dobta vissza Magyarországra, a honvédség soproni
alakulatához került, ahol főhadnaggyá léptették elő. 1919. március 21-én, a
Magyarországi Tanácsköztársaság kikiáltásakor Dezsőt a soproni direktórium
tagjának, majd a vármegye katonai biztosává nevezték ki. A proletár diktatúra
bukása után két társával együtt letartóztatták, majd agyonlőtték.
A családunk különben elég anglomán család volt,
inkább anyám részéről, így persze fontos szempont volt az is, hogy egy
kollégiumban való nevelkedés, jót tesz egy fiúnak. Apám tehát közölte, hogy
felajánlották ezt a lehetőséget vagyis visszautasíthatatlan volt-e
az ajánlat. Gyakorlatilag én 1963. szeptember 1-én Sopronban
kezdtem el a középiskolát. Reggelente a kollégiumban ébredtem fel egy
negyven ágyas, széntüzelésű hálószobában. Utólag nem bánom, hogy így történt,
mert nagyon jó életem volt ott. Eljárhattam alias Gatya tanár úrhoz vívni,
levihettem a filmkamerámat, amit az igazgatói irodában egy elzárt szekrényben
tarthattam, ott volt biztonságban.
Amikor lekerültem Sopronba, összeismerkedtem,
néhány szinte megközelíthetetlennek tartott, régi, háború előttről itt maradt
amatőrfilmessel is. Leginkább a gyönyörű KODAK filmre örökítették meg az
osztrák kirándulásokat. Egészen addig, míg nem kerültünk fel Pestre az 1966-os
Amatőrfilm-fesztiválra, nem is igazán tudtunk erről az itteni izgalmas
amatőrfilmes életről. Akkor ébredtünk rá, hogy jé … ezt mi teljesen a nulláról
kezdve tanultuk ki odahaza. 1965. szeptemberében Kárpáti Gyuri barátommal
és még néhány érdeklődővel alakítottuk meg a Berzsenyi Filmszakkört. - Gyuri
később az orvosi egyetemre került, elismert körzeti orvosként dolgozik
Sopronban. Számtalan díjat nyert amatőrfilmek készítőjeként. Akkor még egyáltalán
nem létezett laborálás, nekünk kellett a vegyszereket is összeállítanunk a
tankban történő előhíváshoz. Arról nem is beszélve, hogy mindenféle
méregengedély is kellett a vegyszerekhez. A vegyszereket a kémia tanáromtól
kaptam, - aki később jó atyai batárom is lett.
Emlékszem, hogy ez a tanárom amikor elsőben
megtudta, hogy filmes akarok lenni, fogott egy harmadikos kémia könyvet,
kitépett belőle 15 oldalt, mondván: ezt kell neked tudnod későbbre.
Tanuld meg, ha jön tanfelügyelő akkor ebből fogsz felelni, különben ne is gyere
az órákra, menjél filmezni.
Urbán Ernő (korábban már szó esett róla) írt
nekünk forgatókönyveket a filmjeimhez. Voltak közte olyan „disszidáló” filmek
is, amit határőrséggel lehetett forgatni. Ebben is segítettek nekünk.
1966-ban már bekerültünk az Országos Amatőrfilm fesztiválra, a „Szerelem dala”
című filmmel. Nemrég emlékezett rá, egy azóta sikeres vállalkozóvá
lett, egykori amatőrfilmes barátom, hogy Bíró Yvett volt a zsűrielnök, aki azt
kérdezte, hogy ezt a „pornográf" filmet ki készítette? Na - meséli Robi
barátom- ekkor a kis nyikhaj gyerek feltette a kezét, hogy én. A
filmben volt egy üvegpörgetős házibuli jelenet, amit engedéllyel az igazgatói
irodában vehettünk fel, onnantól az egész forgatásnak legalitása volt az iskolában.
Egyébként persze egyáltalán nem volt benne pornográfia.
DP: Mennyit jártál moziba, mennyire ismerted a
korszak filmjeit?
EP: Nagyon sokat jártam moziba, Sopronban nem is
lehetett mást csinálni. Szerveztünk filmklubot is, magam is jelentkeztem néha a
kollégiumban vetítőgépésznek is. Pestről rendeltük meg a filmeket, 16-mmes
kópián kaptuk egybemutatóra. Szombatonként a kolesz nagytermében
vetítettünk. Abban az időben láttuk a Jancsó Szegénylegényekét, Herskónak a
Szevasz Veráját. A kultúrházba is jártunk moziba. Azt lehet mondani, hogy
amilyen filmhez akkor Magyarországon hozzá lehetett jutni, azt meg tudtuk
nézni. Nekem azért a vidékiségem ellenére, megvoltak Pesten a mozis barátaim,
így bejutottam olyan nem nyilvános vetítésekre, amelyek klubszerűen üzemeltek.
EP: Egyre gyakrabban tudtam hazajönni Pestre,
bár akkor nagyon nehéz volt az utazás, mert Sopronba csak külön határsáv
engedéllyel lehetett utazni. Nekem be volt ütve az állandó határsáv engedély,
apámék viszont nem tudtak akármikor hozzám jönni. Nekik minden egyes alkalommal
igényelni kellet az engedélyt, közben nem egyszer egreciroztatták
is őket mindig a kerületi rendőrségen. Akkor még külön működött a GYESEV
magán vasút társaság, Győrben át kellet szállni a másik
szerelvényre. Most 2óra 20 perc a vonatút, akkor gyakran több volt, mint
6 óra.
DP: Emlékszem olyan estre én is, hogy Dimitrov
Sanyi barátunk, - aki akkor Filmmúzeum vezetője volt -, hívott valamikor késő
délután, hogy, gyertek 22.30-ra a mozihoz, mert este jön repülővel James Bond
film amit reggel egy másik gép visz tovább, de éjjel levetítjük.
EP: Sopron után, a Főiskola előtt én már jártam
Angliában, a nagybátyáméknál. Ott meg tudtam nézi sok olyan filmet, amik
Magyarországra be sem jöhettek.
DP: Érettségi után, hogy kerültél 1967-ben a
Filmgyárba a II. telepre "I. filmipari egyéb munkás”-nak?
EP: A MAFILM II. telepére kerültem, megvolt a
mozis ismeretségi vonalam, barátaink segítettek, hogy vegyenek fel, mert
nem lehetett csak úgy oda állítani a Filmgyárba. Nem is vártam ki a nyári
szünet végén, augusztus elején munkába álltam. Először szomorú voltam,
mert volt a három MAFILM telep, az egyes, ahol játékfilmek készültek, II. ahová
kerültem, a kisfilmes, híradó filmes, és III. volt a Pasarét, ami többségében,
inkább a tv-filmeket szolgálta ki. Az, hogy mi volt a a munkakönyvembe
írva, lényegtelen. Tulajdonképpen segédoperatőrnek vettek fel. Nem voltunk ott
sokan gyakornokok. Végig kellett járni mindenkinek a szamárlétrát. Ez volt az
egyik „igazi” egyetemem. Először bekerültem a mechanikára, a legkedvesebb
kollégáim, főnökeim talán ott voltak a Gyárban. Abszolút családi volt az egész.
Fegyveres György volt a képosztálynak vezetője, a főnököm egyben. Mondta
gyakornokként fogok dolgozni kb. egy évig. Gondolhatod, hogy rögtön le lettem
lombozva. Első nap a mechanikai műhely vezetője Faragó úr
leültetett az asztalához, letett elém egy 300 méteres 35 mm-es blankot
(selejt filmszalag tekercs), és utasított, hogy tépkedjem egy
centiméteres darabokra. Délutánra véresek voltak az újaim, de
megtanultam, hogy hogyan kell perforációtól, perforációig merőlegesen eltépni a
nyersanyagot. Tudni illik, ha ferdén tépi el valaki, nem lehet befűzni az
ARRIFLEX felvevőgépbe.
Nagyot ugorva előre, azok a főiskolás
osztálytársaim, akik ilyen tapasztalat nélkül érkeztek hozzánk, a 60-as Arri
kazettát be sem tudták befűzni, mert a film vége nem volt előkészítve
erre.
Az is rengeteget jelentett a tanulásban, hogy a
Filmgyárban még ott voltak a háború előtti nagy felvevőgépek. Mindegyiket
tisztítottuk, gondoztuk. Azt, hogy egy optikát hogyan kell hogy kell belülről,
kifelé tisztítani egy alkoholos vattával, is ott tanultam meg.
Ketten hárman, voltunk egy időben gyakornokok.
Amikor nyugalom volt, kimentünk a filmgyár udvarára, kivihettünk olyan kamerát,
amilyet akartunk, egyikük gyalogolt a kamera felé, a másik nézte az
élességet a másik húzta az optikán. Aki ezt nem gyakorolja hetekig,
hónapokig nem is tudom, hogy tud később kiválóan dolgozni az
operatőr mellett?
Nagyon nehezek voltak az akkori filmes kamerák.
Egyszer bejött emlékszem ifj. Török Vidor operatőr, kérdezte tőlem,
kolléga tudna e segíteni? Négy Super Parvo több mint száz kilós
kamerát kellett egy teherautóra felrakni, mert mentek Szegedre a Szabadtéri
Játékokra forgatni. Elgondolkoztató pillanat volt ez az életemnek!
DP: Ott a II. telepen , megismerkedtél
Vancsa Lajossal, akit mai napig meghatározó mesterednek tekintesz.
EP: Ez úgy volt, hogy jó segédoperatőrben hiány
volt a Filmgyárban. Tudták, hogy én korábban amatőrfilmes voltam, így volt némi
szaktudásom, g főnökeim gyakran ajánlották az operatőröknek, hogy vigyétek a
Pétert egy kis munkára. Először Herskónéval kezdtem el dolgozni, ő rendező –
operatőr volt, kedvelt engem, szeretett velem dolgozni. Ekkoriban
történt, hogy a Vitézy Lacit felvették a Főiskolára, addig ő volt a
Vancsa Lajos operatőr, segédoperatőre. Mondta neki Lajos, mehetsz a Főiskolára,
ha hozol magad helyett egy jó segédoperatőrt. Vitézy lejött a
mechanikára, ott engem ajánlottak neki. Így kerültem a Lajoshoz, és így vele
együtt a legnagyobb rendezőhöz a Kollányi Ágostonhoz. Vancsa ebben az
időben forgatta a híres természetfilmeket, képzőművészeti
filmeket is. Nagyon - nagyon összebarátkoztunk. Azt hiszem kissé
megsértődött amikor engem is felvettek a Főiskolára. Lajos volt egyik igazi
nagy mesterem, egy ilyen művészember mellett tanulni a szakmát,
főnyeremény! Tőle tanultam meg a helyes optika választást is. Volt,
hogy két teherautónyi lámpával mentünk, referencia filmeket készíteni,
így a világítás fortélyait is tőle lestem el.
Szurdi Márta volt a Népszerű – Tudományos
Stúdióvezető, a két későbbi rendező Szurdi gyerek mamája, az akkori
belkereskedelmi Miniszternek a felesége. Egyszer volt egy vita a két mesterem,
Herskóné és Vancsa Lajos között mert nem tudtak beosztani engem egy
időben melléjük. A két menő operatőr Szurdi Márta előtt
majdnem hajba kaptak rajtam.
Márta egy pártcsoportban volt az Illés Gyuri
bácsival, a Főiskola Filmfőtanszakának a vezetőjével. Márta akkor
elmondta Gyuri bácsinak, hogy az ő praxisában még nem volt példa arra, hogy két
operatőr egy segédoperatőrön veszekedjen. Így lett Szurdi Márta az egyik
ajánlóm a főiskolai felvételimnél. Később mivel jó viszonyban maradtunk,
Vitézy Laci megkért, hogy a felvételi vizsgafilmjében segítsek neki a
kamera mellett. Van is egy legendás fénykép, hogy ott forgatunk az
Úttörővasútnál.
DP: Ti korábban nem ismertétek egymást?
EP: Nem nagyon ismertük egymást a Gyárban,
mert Vancsa mesternek a telepen volt egy külön műterme, de ez kicsit messze
esett mindentől. Később mi is főleg ott tanyáztunk.
DP: Ott voltál 1968 augusztusában Kassán amikor
bevonultak a szocialista csapatok ”segítséget nyújtani”,
Csehszlovákiának. De te ellenkező irányban mozogtál. Hogy történt ez?
EP: Készült egy film, amit Lakatos Vince bácsi
rendezett, és a Lajos volt az operatőre, 1968. nyarán Csehszlovákiában
folytatódott a "Passió Rimócon" című film forgatása. Pont akkor
kapta meg a Filmgyár az új Volvo kocsikat, - ami akkor nagyon nagy dolog volt-,
ezt odaadták nekünk „bejáratni”. Mikor mentünk kifelé, feltűnt,
hogy Parassapuszta környékén nagyon sok tank állomásozott. Gondoltuk, biztos
valamilyen hadgyakorlat lehet a környéken. Augusztus 19 -én mentünk ki Kassára,
a Hotel Hutnikban töltöttük az éjszakát. Lajossal én mindig egy
szobában laktam a forgatások alatt. Kora reggel vadászrepülők zúgására
ébredtünk. Azt hittük, katonai gyakorlat kezdődött. A bevonulás napján reggel,
Lajos megkért, hogy szereljem fel a Cameflex kamerát, tegyem bele a 300-as
teleoptikát. Az ablakból azo kémlelte az eseményeket. Miután látta, hogy
a kassai a dombon bolgár tankok jönnek lefelé, tudta, hogy itt másról van
szó.Gyorsan le is szedette velem a gépet az ablakból. Mondván, 56-ban is majdnem
fenéken lőtték a Körtéren, mert kamerát láttak a kezében.
A szálloda portáján már ott voltak azok a
magyarok, akiket a határról visszazavartak, mondták nekik, hogy a határt
lezárták, nem lehet hazamenni. Snitzler Miki bácsi - egy nagyon
idős filmgyáras gyártásvezető-, nem jött el velünk, ezért óriási
lelkiismeret furdalása volt, hogy úgy engedte az emberit a
"háborúba" forgatni, hogy ő nincs ott. A hírek hallatára
átment a szomszédos Katonai Filmstúdióba, és kérte, hogy segítsenek
valamit a stábján.
Megszámoltuk, hogy mennyi pénzünk van, Lajos
javasolta költsük el, mert, lehet meg is szűnik a korona! Lementünk Kassa
főterére, cipőt venni. A szlovákok benzines palackokkal dobálták az ott
posztoló bolgár tanokat, akik visszalőttek rájuk. Én ebben a helyzetben
valahogy elveszítettem a Lajos új cipőjét. Szerencsére jó volt
számára sz én méretem. Gyorsan döntöttünk, hogy szedjük a sátorfánkat és
tűnjünk el innét. A csehszlovák gyártásvezető mondta, beáll
elénk egy taxival, hogy ne lássák a "népek", hogy magyar kocsival
megyünk. De valaki beugrott közénk, ezért le kellett fékeznünk.
Meglátták, hogy magyar kocsi, elkezdték borogatni, lincselős volt a
hangulat. A kocsi nehéz volt, a talpára esett. Így sikerült
megszöknünk onnét, és szerencsésen leértünk a határtől 18 km-re
lévő ellenőrzési ponthoz.
A felvételvezető fiú – aki napokkal később
sajnos öngyilkos lett -, legyalogolt a határ sorompóhoz. A magyar határőrök a
fegyvereiket Csehszlovákia felé irányítva hasaltak a sorompó túloldalán. Ott volt
mellettük egy katonai kurblis telefon. A felvételvezetőnk elindult
feléjük. A katonák rákiabáltak, hogy álljon meg, mert lelövik.
Mivel elhatározta, hogy öngyilkos lesz, ő csak ment feléjük. A katonáknak
hiába volt lő parancsuk, mégsem lőtték le. Odaérve, mondta nekik, hogy mi a
Filmgyártól vagyunk. E hírre felugrottak, "De jó, magukat
keressük!" mondták. Jöjjenek, magukat át kell engednünk. A
Katonai Filmstúdiótól kaptak erre parancsot. Itthon még szinte semmit nem lehetett
tudni a megszálló műveletekről. Mi voltunk a hírhozók.
DP: Elérkeztünk a főiskolai évekhez, én úgy
hallottam, hogy az operatőr osztály indítása nem volt egészen publikus, Vitézy
Laci súgta meg neked.
EP: Laci akkor már főiskolás volt. Amikor
forgatott valami filmet az olajbányászatról, hívott, menjek segíteni
neki. Forgatás közben mondta, hogy úgy értesült a Főiskolán, hogy
új operatőr osztályt indítanak. Javasolta menjek be Tiszekker elvtárshoz, a
tanulmányi osztályra érdeklődni. Mint kiderült a Televíziónak és Filmgyárnak
akarnak indítani egy kurzust, azaz egy nyilvánosan nem meghirdetett osztályt.
Egy kis kitérő a a történetben. Előző évben egy
névrokonommal összekevertek a felvételinél. Ezért értesítést kaptam
hogy tovább jutottam a felvételi következő fordulójára. Kínos volt a
Főiskolának a tévedés, de erre sokan emlékeztek. A névrokont végül is nem
felvették fel, bár nem végezte el a Főiskolát, de a szakmában maradt. Amikor
bementem a Tiszekker Lajoshoz, persze ős is emlékezett az előző évi zavarra.
Lenyomott a fotelbe és azt kérdezte, hogy fiatal barátom kitől hallotta az
induló osztály hírét? Mondtam is neki, hogy ugye nem gondolja komolyan, hogy én
el fogom árulni. Beszélgetésünk során visszaigazolta, hogy igen indul az
évfolyam, adjam be nyugodtam a kérelmet. Gyorsan lebonyolódott a felvételi
1969-ben október – novembere között. 1970-ben indult a keresztféléves
osztályunk.
DP: Mind a ketten koptattuk a Főiskola padjait,
három fordulós volt mindig a felvételi eljárás. A három forduló során voltak
elméleti fordulók, fotó sorozat feladatok és felvétel „vizsgafilm” feladat.
Keresztapád, Németh Antal segített felkészülnöd.
EP: Keresztapámat rehabilitálták, már engedték,
hogy Kaposváron rendezzen, például a fiatalok közül Tordy Géza is
ott kezdett nála. Közben elváltak a Péri
Piritől. Felkészítésem már 1967-ben kezdődött, dramaturgiából,
irodalomból, mindenből naprakész volt de az akkori felfogás szerint
nem volt trendi. Képzőművészetről, esztétikáról is beszélgettünk. Két – három
órát, minden nap, amikor a munka után átmentem hozzá a Filmgyárból, hiszen
közel lakott a II. telephez . Nem tartottak sokáig ezek a
stúdiumok, mert ő 1968 őszén meghalt.
Halála előtt nem sokkal azt mondta, hogy ha
bármikor gondod van, rám hivatkozva menj el a Fábry Zoltánhoz. Ezt én sohasem vettem
igénybe. Egyszer beszéltem később Fábryval, amikor a Győri Városi Televíziót
vezettem. Igyekeztem minél több ismert ember meghívni a műsorba. Ekkor
hívtam fel a Fábryt, - mikor mondtam neki, hogy én vagyok a Németh Antal
kereszt fia,- és szeretnék egy beszélgetést vele a stúdióban. Mondta, hogy
nagyon beteg már, de mivel Németh Antalról van szó, azonnal autóba ül és jön.
Aztán a találkozás elmaradt! Most mikor a Nemzeti Színházban volt a
Németh Antalról szóló új könyvbemutatója, nagyon híres kollégái és
tanítványai között ülhettem meghívottként a színpadon. Elvittem magammal azokat
a dia felvételeket, amikor a 8 mm-es filmkamerámmal filmeztem, és Németh Antal
rendezte a filmet, úgy éreztem ezért nagyon sokan irigyek voltak rám.
Nagy segítségemre volt a felvételinél, hogy
rutinom volt a forgatások megszervezésében. A második fordulóra, - ekkor fotó
etűdöt kellett csinálni -, én a Várba szerveztem meg egy elképzelt történetet,
és előre le is szerveztem azt. Egy nagymama két (ma már) Amerikában élő unokával
szerepelt ebben, azt mutattam meg, hogy kit mi érdekel a Várban. Voltak,
múzeumban, sétáltak ide-oda, végül a Ruszwurban süteményeznek együtt. 14
fotóból állt az etűd. Minden jól ki volt találva, a lámpákat előre felvittem a
cukrászdába – előre megbeszéltem a tulajdonossal, aki persze apám betege volt.
A felvételi beszélgetésen bent ült a népszerű rendező, Keleti Marci bácsi
is. Azt hallottam utólag, hogy neki nagyon tetszett az én etűdöm. Ő javasolta a
továbbjuttatásomat. A Várban forgattam a kötelező felvételi filmemet. Előtte
már sokat foglalkoztam az aranymetszéssel, mert Vancsáék csinálták az
Aranymetszés című filmet. Ekkor került szóba, hogy a Pudovkin egyik filmjét
aranymetszésben vágta meg, - nem az arányok, hanem az jelenetek hosszáról volt
ebben az esetben szó -, tehát kitaláltam a filmben háromfilmes
fejezetet, azokról akik itt élnek, dolgoznak, meg akik ide jönnek
kirándulóként. Precízen kiszámoltam mind a jelenetek, mind a fejezetek hosszát,
hogy azok kövessék az aranymetszés szabályait. Rafináltan bevágtam egy
kicsit életlen snittet. Herskó János (a nagynevű rendező-tanár) ült ebben
a bizottságban, kérdezte, hogy miért hagytam benne az t a kissé életlen
képet? Mondtam, hogy ez olyan pudovkini megoldás és ha nem teszem be a rossz
jelenetet felborította volna vágás ritmusát. Tetszett a válaszom. Felvettek.
DP: Illés György – Zsombolyai János, osztályba
jártál, nagyszerű tanáraid voltak, rajtuk kívül is, többek között, Hegedűs
Géza, Horváth Ádám, Szabó István, Petrovics Emil, Szécsényi
Ferencné. Az osztályotokba járt rajtad kívül: Dubovitz Péter, Gulyás János,
Kurucz Sándor, Lugossy István, Márk Iván, Nemescsói Tamás, Sólyom László, Szabó
Gábor, Szalai András, Zádori Ferenc Volt egy tanár – aki engem is tanított, s
tudom, hogy te nagyon szeretted - emlékeztetnélek arra a bizonyos harmadikos
kémia könyvre, így gondolom tudod kire gondolok.
EP: Erdélyi Attila, kivel a napig is
kapcsolatban, távoli barátságban vagyunk. A Magyar Filmlaboratórium főmérnöke,
a FŐFOTÓ legendás vezetője volt a tanári feladatai mellett.
DP: A Főiskola történelmében talán egyedüli
balettfilm előkészítéséhez és forgatása is nevedhez kötődik.
EP: A tanulmányaink elején magunk
rendeztük a filmjeinket. Az volt a legnagyobb hátránya a mi operatőr osztályunknak,
hogy nem volt paralel rendező osztály. Mert a főiskolai gyakorlat az volt, hogy
egy – egy páros készíti a vizsgafilmet. Azért is hátrány volt számunkra ez,
mert nekünk nem adatott meg az, hogy mint mások, a főiskolai évek
alatt találjanak egymásra, és később is gyakran dolgoztak együtt. A
harmadikos filmhez én választottam egy novelláját és rendezőt, Ezt Szurdi
Andris rendezte, Papp János volt a főszereplője, aki előttünk végzett a
Főiskolán. Ez egy kisjátékfilm volt.
A mozis kapcsolataimon keresztül nagy jó barátom
volt néhai Újhelyi János, aki az összes nagy Bacsó, Fábry filmnek,
dramaturgja, írója, első asszisztense volt. Megkértem Jánost, hogy egy aktuális
forgatáson puhatolózzon Illés papinál, hogy szerinte egy balettelőadás részletére
készülő vízió jó lenne, hogy azzal diplomázzak? Papi igent mondott. A
vizsgafilmet 16 milliméteres színes Kodak negatívra forgattam a Nyikoláj
Andrejevis Rimszkij – Korzakov "Seherezádé" című zenéjére
Harangozó Gyula által koreografált balett egy epizódjából. A Pa de
Deux-ot, azaz a szerelmi kettőst választottuk. János forgatókönyve szerint a
két táncos, Szumrák Vera és Dózsa Imre magánéletének néhány pillanatát is
rögzítettük a Balaton mellett, majd Kollányi Judit vágó, (évfolyamtársam, Kollányi
Ágoston rendező lánya) vágta egybe a mese és a valóság pillanatait.
Harangozó mester már nem élt, így özvegye a a "mesternő",
Hamala Irén koreográfus, irányította a táncosokat a Főiskola Makarenkó (ma
Horánszy) utcai legendás oktató műtermében felállított díszletben.
DP: Hogy ismerkedtél meg 1972-ben Matúz
Józsefnéval, a TV Híradó főszerkesztőjével, és hogy kerültél a
Híradóhoz?
EP: A Főiskola alatt elkezdtem
"külsőzni" kameramanként a Tv-nél. Egy televíziós
nagyfőnök bejött a Főiskolára – még él az illető nem akarom bántani-, közölte,
hogy ő visszavesz mindenkit, akit a tv küldött a Főiskolára, akik a Filmgyárból
kerültek be, azokkal csináljon a gyár azt, amit akar. Én nem
akartam a Filmgyárba visszamenni. Akkor már annyira le volt építve a rövidfilm
gyártás, hogy nem láttam ott a nagy jövőt. Az illető nagyfőnök mondta azt is,
hogy a filmgyárasok számára még van egy szabad státusza, mert a
Híradónál nagyon keresnek diplomás operatőrt. Feltettem a kezemet.
Megkérdeztem tőle, hogy mennyi időre kéne menni
a Híradóhoz. Akkor azt mondta, hogy három évre. A történethez tartozik, hogy
mikor öt év után már nem okozott örömet a Híradózás és felkerestem az
illetőt, azt mondta: “Fiatal barátom adtam én magának arról papírt, hogy csak
három évet kell maradni?” Én nagyon szomorúan somfordáltam ki az irodájából. De
megtanultam, mindenről írást kell kérnem ezután!
Amikor bekopogtattam Matúznéhoz, a Híradó
legendás főszerkesztőjéhez, leültetett, kérdezgetett, majd mondta jöhetek.
Feltételül szabta hogy kezdjem segédoperatőrséggel a régiek
mellett. Ez azért nem esett jól, mert én akkor már ezen az egészen túl
voltam. 1973. januárjában kezdtem a TV Híradónál. Hamarosan már önállóan
dolgozhattam.
Ezt megelőzően, még a főiskolai évek alatt
történt, hogy közölték, az 1970 nyarán vizsgafilmet kell forgatni, hozzunk
témajavaslatokat. Végül Máriássy Félix rendezőtanárom döntött. Elfogadta,
hogy a film tárgya a repülés, főszereplője Szentgyörgyi Dezső pilóta
legyen. Dezső bácsi, túl az ötmilliomodik kilométeres teljesítményen, a MALÉV
járatain szállította az utasokat, IL-18-as repülőgépén. Hosszú délutánokat
töltöttünk együtt a lakásán, és a Ferihegyi repülőtéren, majd repülés közben
is. Felvételeim az utolsóak Szentgyörgyi Dezsőről és kollégáiról. Kastrup repülőtere
előtt, egy 1971. augusztus végi szombat estén zuhantak a háborgó tengerbe.
Hétfő este értesültem az esetről elővettem a felvételeimet, volt belépőm
a tv-be, másnap bevittem az anyagot a TV-be. Megkerestem a Híradó szerkesztő –
riporterét Bokodi Bélát, aki éppen indulóban volt a MALÉV-hez egy
tájékoztatóra. Oda adtam neki a kis film tekercset, Béla megígérte, hogy
megnézi és ha jó felhasználja. Így kerültem a Híradó adásba először,
1971. augusztus 31-én este, mint másodéves főiskolai hallgató.
DP: A híradózás egy más világ, mint ahol eddig
megfordultál.
EP: Sok kollégám úgy érzem mai napi nem
bocsátották meg nekem, hogy a Híradóhoz szerződtem.
DP:: Nagyszerű híradós operatőrök mellett
találtad magad, Vecsei Mari, Schóber Robert, Szurok János, Butskó György stb …
EP: Hihetetlen, hogy milyen barátsággal,
kedvességgel fogadtak. Az ott töltött idő alatt soha semmilyen komoly
konfliktusom, összetűzésem nem volt senkivel. Azért volt könnyű ráállni a
Híradó stílusra, mert sokat jelentett az, hogy korábban egyszemélyes
amatőrfilmes voltam. Nem azért mentem a Híradóhoz, mert ott volt a státusz,
hanem azért mert érdekelt. Tudtam, hogy a mesterem Illés Gyuri
bácsi, is híradósként kezdte.
Sokszor, sokat vitatkoztam a Matúznéval azon,
hogy - főleg miután külföldi televízióban is dolgoztunk-, és megtudtam, hogy
ott a híradónál kezd mindenki, de volt utána egy átjárás később más műfajok
felé – itt miért nincs. Matúzné ezt nem akarta és nem is akarta meghallani sem.
Ő azt szerette, hogy az ő őskövületeivel körül van véve. Magyar
Televízióban szerintem nagyon egészséges rendszer alakult volna ki, ha követi a
külföldi példát. Akik kihagyták a híradós éveket sokkal nagyobb rutinra
tehettek volna szert ebben szerepben.
DP: A híradónál kialakultak az „állandó” szerkesztő-riporter
és operatőr párosok, jelentett e ez pluszt neked?
EP: Ez egy teljesen normális folyamat része.
Érdekes, hogy ezt kérdezted, nekem ez semmi pluszt nem jelentett. Ettől
függetlenül a módszer nagyon jó dolog volt. Az én nagy időszakomat a Moldoványi
Ákossal éltem meg. Kezdetben dolgoztam a Gál Jolival, Bayer Icával is.
Ami zavart, hogy a párosban való
dolgozásnak voltak anyagi előnyei, hátrányi is. Ha volt egy
szorgalmas szerkesztőd, mondjuk Moldoványi Ákos, és az termelte a
riportokat, akkor volt egy normál munkamenet, megvolt a teljesítmény és a hozzá
tartozó honorárium is. Ha nem volt fix kollégád, vagy csak keveset teljesítő
szerkesztő a párod, akkor keveset kerestél. Történt, hogy nekem volt egy jól
telesítő szerkesztő párom Horváth Péter, de ő elment Moszkvába tudósítónak, ezt
követően nem volt szerkesztőm, és jó bevételem. Közben Moldoványi Ákos
operatőr nélkül maradt, s akkor találtunk mi igazán egymásra. Nagyon jó volt,
hogy ugyan olyan olvasottak voltunk, volt gyerekszobánk, mindig egyformán
gondolkodtunk, sosem akartunk gagyit csinálni. Szeretettem nagyon vele a
külföldi forgatásokat is.
Voltak szerkesztők, akikkel nagyon szerettem
volna dolgozni, pl. a Piller Sanyi, vagy a Tóth Gyuri de a kisujjamat nem
mozdítottam értük, mert, mert tudtam, hogy kiváló kollégáimmal
dolgoznak. Volt számomra még egy igen kedves
szerkesztő-riporter , Farkas Jóska, de ő külpolitikusként, ő akkor
vihetett magával, ha külföldön kellett forgatnia.
DP: A híradós stáb utazhatott Losonczi Pállal, a
Elnöki Tanács Elnökével a külföldi látogatásaira. Főleg Farkas Jóskával,
Moldoványi Ákossal kísértétek. Érdekesség, hogy ekkor a Híradó operatőr mindig
kapott KODAK színes nyersanyagot az adott útra, amit a Filmlaborban soron kívül
kellett előhívni hazaérkezés után és a következő hétvégén főműsoridőben kellett
műsorra tűzni.
EP: Nekem volt egy nagyon nagy kiváltságom, az
előbb említett ismeretségem Erdélyi Attilával, a labor főmérnökével. Ő
segített a kifogástalan és gyors laborálásban. És általában Fülöp Géza
is, aki a fénymegadó volt ezeknél a filmeknél. Ha a film reggel
négykor jött le hívógépről a negatív, akkor Géza már biztos ott volt a
szobájában. Losonczi Pál is nagyon meg volt elégedve a munkánkkal, tudom,
hogy egyszer más operatőrt akart Matúzné küldeni az egyik útjára, de Losonczi
átszólatott, hogy én menjek. Képzeld volt neki otthon egy filmvetítő gépe, és
ezeket a filmeket gyakran nézegették a feleséggel. Megpróbáltam ezeket a
filmeket népszerűre csinálni, a protokollok mellett egy csomó helyi
érdekességet is felvettem, ebben Farkas Jóska és Moldoványi Ákos is támogatott
és a látványhoz jó szövegeket írtak. Ma is vállalható jó filmek ezek.
Dél-Jemenben, Etiópiában, Burmában, Fülöp-szigeteken, Szomáliában,
Zambiában, Mozambikban és sok más egzotikus országban kísérhettük
Losonczi Pált.
DP: A külföldi forgatások azért bonyolultak
voltak, emlékszem hárman voltunk, Te, én meg Ipper Pali, 1977-ben Londonban a
NATO csúcsról tudósítottunk. Abban az időben ilyen eseményeken a Downing Street
már le volt zárva, a miniszterelnöki rezidenciával szemben volt egy négy – öt
lépcsős emelvény a tudósítóknak, a délelőtt 11 órás esemény előtt már hajnalban
ott kellett lenni, hogy a lépcsőkön jó helyünk legyen.
EP: Így volt, de már megváltozott világ!
Az amiket mi annak idején megtehettünk, hogy pld. én a Ceausecu-t,
Brezsnyevet, Zsifkovot, Kadhafit, Margaret Thatchert másfél
méterről filmezhettem, ma már elképzelhetetlen! A közelükbe sem lehet menni ma
a politikusoknak. Szerencsére ismertek minket, a kormányőrök, és lehetőségeik
határáig segítettek is. Ha egy eseményen magyar kormányőr is volt, - és három
percet lehetett bent lenni-, biztos én voltam az utolsó akit kiküldtek.
DP: Még mindig a TV Híradónál maradva, közösen
forgattunk két „különleges„ filmet a Műhelytitkokat – a TV Híradó 20
évfordulójára, és a Csapatmunkát a 25 évfordulóra. Miért tartottad fontosnak,
hogy ezek elkészüljenek.? A híradó történet számára nagyon fontos filmek ezek.
EP: Az elsőt 1977-ben forgattuk. Engem nagyon
érdekeltek ezek a werk filmek. Pontosan emlékszel te is, hogy az első pár
megbeszélésen a Matúzné nem is értette, hogy én mit akarok, hosszan kellett
győzködnöm, hogy járuljon hozzá. Azt nem tudom, hogy volt–e mögötte, aki
„fúrta” az ötletet, vagy önmagában a szemérmessége miatt nem akarta. Amikor
elindult a forgatás akkor már végül is támogatta. Ez az első film 12’-es, de
több hétig forgattuk és minden kockája ki volt találva, és meg van csinálva.
DP: A film szövegét Moldoványi Ákos írta és
mondta el. A "Csapatmunka"-ban Szilágyi Jánossal neves
riporterrel dolgoztunk.
EP: A 25 éves évfordulóra forgatott film, nem
híradós megrendelésként készült. Én akkoriban kerestem az új szakmai
utamat, így barátkoztam össze Liska Dénessel, aki a Szórakoztató Osztályt
vezette (és egyik írója volt a Rádióban a Szabó családnak), Dolgozgattam
számára, nagyon élveztem ezeket a 3-4 perces színes anyagokat. Jól
időzítve mutattam meg neki az öt évvel korábbi filmet, és mondtam, hogy nagy
kedvem volna egy másik fajta filmet csinálni a 25 évfordulóra. Elment a
Matúznéhoz, kiért engem több hónapra a forgatás időtartamára.
Szilágyi Jancsit adta mellém riporternek, sőt azt is megbeszélte Matúznéval,
hogy a híradós infrastruktúrát használhassuk a munkához.
DP: 1985 –ben egyszer csak azt mondtad, nekem,
hogy elég volt a Híradóból, mást akarsz csinálni. Miért döntöttél így?
EP: Ahogy mondtam eredetileg 3 évre gondoltam,
amit a TV Hiradónál töltök. Több lett, sokkal több! Bár nagyon jól
éreztem magam, elég volt. Emlékeztettem azt a bizonyos tv-vezetőt
az eredeti beszélgetésünkre, de mint mondta, az volt a válasza: Miért,
adtam erről írást? Jobban örültem volna, ha azt mondja: „Én erre nem
emlékszem”.
Ezen felül a "Csapatmunka" is szerepet
játszott a döntésemben. Úgy volt, hogy Liskánál a forgatott
anyagból két műsor készül. Az egyik Mikó Istvánnal egy
énekes, szórakoztató magazin anyag lett. Ez a stúdióban, lett
felvéve, amihez az én bejátszásaimat használtuk fel. De erre a
felvételre nem engedtek vezető operatőrnek a stúdióba. Nekem minden papírom,
vizsgám, jogosítványom megvolt arra, hogy azt a műsort amit én találtam
ki, szervezetem meg, forgattam le, annak én lehessek a vezető operatőre. Nem
így történt! Tiltakozásként nem engedtem magam kiírni kész műsor főcímére.
Szerettem vidéken helyettesíteni az operatőri
szabadságok alatt a híradó vidéki tudósítói irodáiban. Így Győrben nagyon
jól dolgoztunk együtt Dékány Bandival, sokszor ott ragadtam nála éjszakára is.
Eldumáltunk hajnalig. Egyik soproni forgatáson szólt, hogy itt van egy
nagyon szimpatikus párt első-titkár, HenczJózsef, akit előző
nap látott az ORF-ben nyilatkozni, de még személyesen nem találkoztak.
Javasolta ismerkedjünk meg vele. Ezért odamentem és mondtam hogy én vagyok
a kis Entzbruder és bemutatnám a híradó megyei tudósítóját Dékány
Andrást. Az első találkozást követően nagy barátságba keveredtünk egymással.
Bandi és Jóska találták ki, ha úgy is eljönnék a Híradótól, hát jöjjek Sopronba
valamiféle városi művészeti vezetőnek.
Azt kérte Hencz, hogy írjak egy koncepciót, a
város turisztikai, kulturális fejlesztésére. Megírtam. Az volt a válsz, te
kellesz nekünk, te leszel a kulturális igazgató a városban. Tervekben egy
városi televízió felállítását is javasoltam. Matúzné már nyugdíjba készült,
én vele egy napon léptem ki a Televízióból, hozzá kell tennem, hogy az
utódja, Aczél Endre visszahívott külsősként tanítani. Sopronban az
ellenségeim azonnal elkezdték terjeszteni, hogy kirúgtak a televízióból, ezért
különösen jól jött Aczél Endre szerződése! Végigvittem a városon, hogy
lássák mi az igazság.
Mire a kikérő papírok sorsa
rendeződött Sopronban, kaptam egy pártbizottsági feljegyzést, abból láttam,
hogy mindent, amiben megállapodtunk, azt önhatalmúlag megváltoztatták. Úgy
értesültem, hogy a városi tanácselnök fúrta meg a teljes
koncepciómat. A csinálhatja helyett „véleményezheti”, intézheti helyett
„javasolhatja, „beleszólhat” szavakkal. Ha két nappal korábban kapom meg a
feljegyzést, nem lépek ki a TV-től. Közben elkezdték keresni a munkakönyves
állásomat. Volt egy Idegenforgalmi Gazdasági Társaság ami tömörítette a
soproni szállodákat, éttermeket, utazási irodákat. Ennek lettem a
művészeti igazgatója. De kérdés volt, hogy hová adjam le a munkakönyvemet. Én
senki másban nem bíztam, mint Vránich Istvánba, a Lövér Szálló remek
igazgatójában, így kerültem oda hozzá. Nagyon jó öt évem volt, ott laktam
a szállodában, nagyon sok programot meg tudtam valósítani, annak
ellenére, hogy amiért a városba mentem azt nem hagyták megcsinálni.
Közben 1988-89. tavaszán leforgattam első mozis
játékfilmemet is, mint rendező-operatőr. Szilvássy Lajos legnagyobb
példányszámban eladott regényéből készült. Címe: "A néma",
volt. Akkoriban ilyen vállalkozásokhoz magának az államminiszternek a jóváhagyása
kellett, hogy aztán minden állami alkalmazottat megfenyegessenek, ilyen
munkában nem merjen részt vállalni senki.
Nagyjából azt mondhatom, folyamatosan
informálódhattam a rendszerváltásról, hiszen a Hencz József Kádár
és a Pozsgay közeli ismeretségi körébe tartozott. Egy évvel a
rendszerváltás előtt bejelentettem Vránich Istvánnak, hogy jövő év decemberében
szeretnék elmenni, akkor öt évet pont ledolgoztam nála. Nem tudtuk, hogy a
változások után ki lesz a Televízió elnöke? Írtam a jövendő elnöknek egy
levelet. Ez kész volt csak a címzés hiányzott róla. Amikor bemondta rádió, hogy
Hankiss Elemér lesz az elnök, rágépeltem a nevét és elküldtem neki.
Hankiss válaszolt, hogy mindenkit szeretettel várnak vissza az MTV-be.
Átirányított helyetteséhez, Bányai Gáborhoz aki fogadott is. De nem lett
érdemi munkakapcsolat a dologból.
Hencz Józseffel baráti viszonyunk később
sem szakadt meg. Mindig mondta, hogy szeretne még a
következő esküvőmön táncolni az arával. Az utolsó soproni évemben,
pont a születésnapomon ismerkedtem meg második feleségemmel, Ildivel,
amit egy szűk családi esküvő követett. Természetes, hogy bár már nem volt Jóska
a hatalom embere, de meghívtam őt is és a feleségét. Menyasszony tánc az
viszont nem volt!
Már ismét Budapesten történt, hogy Hornyai
Sándor operatőr kollégám szerzett egy reklámfilm megrendelést, az "Ok, Ok
aranyláncok"-at. Ott álltunk a Marczibányi tér sarkán, amikor egy
ismerős fékezett a kocsijával és szólt, hogy van Pesten egy videó-stúdió
ahol vezetőt keresnek. Ez volt az OMIKK stúdió, (Országos Műszaki Információs
Központ). Ildivel elmentünk jelentkezni. Láttuk lepusztult U-matic technikát,
de elvállaltuk a vezetést. Már tudtam, hogy ezzel nem lehet mást csinálni, mint
oktatni. Elkezdtük szervezni az első magán televíziós iskolát a
TeleScohla-t, Domokos Lajossal, és te is jöttél oda tanítani azután. Kellett
három ajánló a kérvény beadásához. Lajos hozta MUOSZ ajánlását, én Illés
papitól a HSC-t, Martóti Gábor színész barátunk hozta Fekeke György ajánlását, -
aki akkor államtitkár volt. Az iskola közel 20 évig üzemelt.
1989-ben ismerkedtünk meg, egy Tisza-tóról
készített filmünk során Habis Lászlóval, aki később Eger alpolgármester lett,
de később volt országyűlési képviselő is, ma a város polgármester.e 1990-ben,
Habis László segítségével, javaslatomra és közreműködésemmel egy svéd
festőművész barátom, Bo Cronqvist kiállításával nyílt meg a Vitkovics
ház.
1992-ben Gali László igazgató úr felkért egy
előadás rendezésére a Gárdonyi Géza Színházban. A novemberi bemutató után
áprilisig játszották Bende Ibolya "Játék életre - halálra" című
darabját.
Szintén ezen az őszön, egy teljesen szokatlan
városi összefogással elkészítettünk veled, egy egy órás TV filmet az "Eger
ostroma"-t. Tudomásom szerint ez volt hazánk egyetlen és
utolsó, klasszikus idegenforgalmi marketing célokat szolgáló fikciós filmje.
Ezt bemutatták a 1993-as XXIV. Magyar Filmszemlén. Bár máig őrzöm az angol
négyes csatorna koprodukcióra felhívó levelét, később a Magyar Televízió
további forgatókönyveket is rendelt, az MTV belső munkatársainak ellenállásnak
sikerült törölni a produkció gyártását, az igen pozitív kritikák ellenére.
Az új Önkormányzat MTV-s munkatársaimat kérte
fel a helyi televízió reformjának kidolgozására, majd engem (1992. év
végén) annak vezetésére. A meghallgatásomon elhangzottakat lényegesen
meghamisították. Írásos tiltakozásom ellenére sem volt hajlandó a város
vezetése az írott és a magnós jegyzőkönyv egyeztetésére. A pályázatot
visszavonták. 1993. januárjában Herman István a Grafotip Kft. tulajdonosa
megbízott az újonnan indított EgRiport városi újság főszerkesztői teendőivel.
Ekkor elindítottuk a VTV-vel párhuzamosan működő KépHír komoly formai
újításokkal operáló, képújság jellegű műsort.
1993. kora nyarán kineveztek Eger M.J.V. városi
programigazgatójává. 1994-től kezdődően hozzám tartoztak a nyári programok, és
az 1996-os Expo, Tokajjal közös rendezvényeinek előkészítése. Óriási előnyt
jelentett nekem, hogy a városi közgyűlés hosszú távon kötelezettséget vállalt a
tervezett programokra, ami még ma is ritka dolog. Egy évre előre kinyomtatott
programjaink voltak, a tárgyévet megelőző tavasszal.
1996-ban (a szocialista kormány által
törölt) Expo programok keretében, kezdeményezésemre sikerült megszerveznem –
ebben sokat segítettél - a város díszpolgára, osztályfőnököm és mesterem,
Illés György világhírű operatőr tanítványainak egri találkozóját.
DP: 1995-ben aztán átköltöztél Győrbe.
EP: Közben tanítottam a TeleSchola-ban, ott két
a Győri Városi Televíziónál dolgozó diákunk javasolta, hogy pályázzam meg a
meghirdetett vezetői beosztást, amit elnyertem. Így lettem a Győri Városi
Televízió főszerkesztő-igazgatója. Megjegyzem azzal a tervvel nyertem, amit
Egerben elutasítottak. Az ember életében kevésszer fordulhat elő, hogy
amit Sopronban turisztikai témában nem hagytak megcsinálni, azt egy az
egyben megcsináltam Egerben. Amit nem hagytak Egerben megvalósítani
azt Győrben megcsinálhattam. Három és félévet töltöttem ott.
DP: Ma mivel foglalkozol?
EP: Két dologgal telnek aktív
napjaim. Az egyik, hogy 2012 óta csináljuk Ildivel a Bedekker WebTV
utazási Internetes televíziót, ahol 24 országról több mint 400 saját
filmem készült el. Ez egy a Média Hatóságnál beregisztrált "on demand",
tehát igény szerint megnézhető televíziós műsor. A nagy televízióknak is
van ilyen vállalkozása. Ezt a televíziós változatot azért nehézkes
csinálni, mert erre igen bonyolult zenei jogok vonatkoznak erre.
A másik dolog: 1987-ben kezdtem el rendezni a
Képcsarnok Videógalériát, videó filmek ezek képzőművészekről. Akkor még Bayer
Ilonával, Kiss Péterrel forgattunk. 1988-ban egyik stúdió javasolta, hogy
beszéljem rá Sopronban a Szász Endre festőművészt egy ilyen hasonló filmre.
Nehezen akart fogadni, de a Hencz József végül is közbenjárt az
érdekünkben. Vittem a Mesternek egy filmet, a győri festőművészről, ami Cziráki
Lajosról készítettünk korábban. Erre azt kérdezte, hogy - „ki mondta meg
magának, hogy a Cziráki a legjobb barátom.?”. Erre úgy folytatta, hogy akkor
tegeződjünk, és gyere ki a WC-be, nézd meg, itt egy Cziráki lóg,
tudod miért? Hogy míg itt ülök, azt nézem.” Emlékezem, hogy nem adtak Szásznak
Sopronban egy kis telket sem, hogy csináljon ott egy Szász Endre festőiskolát.
Ugyan az történt vele mint velem Sopronban, vagyis a Henczék szerették,
támogatták, a tanács meg ott gátolta, ahol tudta. Azt mondta, kezdjük csinálni
a filmet, ebben egy képe a kamera előtt született meg. Miközben
montíroztam, sorra jöttek nézni, hogy milyen jó ez az egész. Ekkor rájöttem,
hogy mennyire érdekli az embereket, amikor egy – egy műtárgy születését a
kamera megörökíti.
A győri évek után rövid ideig dolgoztam a
Hálózat Tv-nél, vezető szerkesztőként, majd a szentendrei tv-nél is dolgoztam,
vezető operatőrként. Aztán hatvan évesen, negyven év munkaviszonnyal a hátam
mögött elmentem nyugdíjba.
2002-ben Ildivel, a feleségemmel beruháztunk a
cégünkbe. Egy új profi kamerát, lámpaparkot, hangtechnikai eszközöket
vásároltunk. Amikor elmentünk a svéd festő barátunkhoz Bo Cronqvisthoz, vele
is megcsináltunk egy a Szász Endréhez hasonló megoldású filmet. Attól
kezdve sorozatban készítettünk ilyen művész portrékat. Tizenöt év után, már 57
ilyen filmünk van.
Gondoltam, erre alapozva csináljunk egy
angol nyelvű kortárs képzőművészeti európai csatornát, de eddig mindenki
elhajtott az ötletemmel. Most viszont ezt elkezdem szervezni, tervezni
„TeleArt” néven. Hivatalosan március 15-én indultunk el az új
projektünkkel.
DP: Köszönöm, a beszélgetést.
A beszélgetőtárs, és aki le is jegyezte
Dunavölgyi Péter volt.
Budapest, 2018-02-19.